رابطه‌ی امنیت، امید و توسعه همه جانبه با نگاهی به آموزه های دینی

6 قوس 1400

نمبر مسلسل: 001

  • ارائه‌کننده: دکتور میرزا حسین فاضلی، استاد دانشگاه جامی.

  • برگزار کننده:‌ پوهنحی حقوق و علوم سیاسی


بر بنیاد اهداف متعالی دانشگاه جامی، برای افزایش آگاهی عمومی، روز چهارشنبه مورخ ۳/۹/۱۴۰۰ سیمینار علمی تحت عنوان «رابطه‌ی، امنیت، امید و توسعه همه جانبه با نگاهی به آموزه های دینی» توسط دکتر میرزا حسین فاضلی در سالون کنفرانس‌های دانشگاه جامی تدویر و مطابق برنامه، با اشتراک تعداد کثیری از اساتید، کارمندان و دانشجویان، در ساعت ۸:۳۰ آغاز گردید. بعد از تلاوت آیات کلام‌الله مجید، ارائه‌کننده سیمینار برای اشتراک‌کنندگان، موضوع، قلمرو، چیستی و نحوه ارتباط میان پدیده‌های انتخاب شده را به‌خوبی تبیین نموده و مسایل ذیل را در خلال مطالب به بحث گرفت:

1- به عنوان یک انسان و یک عضو جامعه و به عنوان یک فرد مسؤل؛ در حد توان تلاش کنیم زمینه امنیت روحی، روانی، سیاسی و اجتماعی افراد پیرامونی خود و خویشاوندان خود را فراهم نماییم.

2- با تکیه بر آموزه های قرآنی و دینی؛ همواره فرهنگ امید و امیدواری و امید به رحمت خداوند را فراموش ننماییم. اگر هزار پنجره را به روی خود بسته دیدیم بازهم امیدوار باشیم که خداوند پنجره هزار و یکم را به روی ما باز گذاشته است.

3- حضرت یعقوب سالیان زیادی یوسف علیه‌السلام را ندید، چشم خود را از دست داد؛ ولی امید را هرگز از دست نداد؛ لذا وقتی فرزندانش را به مصر دنبال گندم فرستاد فرمود: در باره یوسف هم جستجو نمایید. حضرت یعقوب علیه السلام این پیامبر عظیم الشأن الهی بعد از گذشت سالیان متمادی بازهم امیدوار بود که شاید روزی یوسف را دوباره به دست بیاورد. دستور می‌دهد که باز هم در باره برادرتان یوسف جستجو نمایید.

4- هرگز امید خود را نسبت به رحمت الهی از دست ندهید که یأس و ناامیدی از رحمت خداوند فقط مختص کافران است.

5- پدری موفق است که به فرزندش امید بدهد اهل و عیال خود را با فرهنگ امیدواری به رحت الهی بپروراند.

6- خانوادۀ موفق است که به فرزندان خود، امید و امیدواری به رحمت حق را تعلیم دهد.

7- استادی موفق است که بذر امید را در روح و روان شاگردانش بکارد، او را از سنگلاخت‌های یأس ناامیدی و دام‌های شیطان، رهایی بخشد.

8- اگر این فرایندها اتفاق افتاد یک نتیجه بسیار عالی را بدنبال دارد و آن توسعه همه جانبه؛ شکوفایی رشد و تعالی است.

متعاقباً، از جانب ارائه‌کننده سیمینار، موضوعات فوق جمع‌بندی گردیده و نتایج حاصله از آن به استحضار شرکت‌کنندگان رسید. سیمینار فوق در ساعت 9 و 30 دقیقه قبل از ظهر با دعاییه و ارسال درود به پیامبر عظیم‌الشأن اسلام خاتمه یافت.