بررسی ساختمان‌های تخریب شده و آسیب دیده زلزله زنده جان

27 قوس 1402

چکیده

بروز زلزله‌های اخیر در ولسوالی زنده جان ولایت هرات در جریان خزان سال 1402 باعث تلفات بیش از ۲۰۰۰ نفر انجامید و بیشتر از خانه‌ها و ساختمان‌ها در روستاهای ولسوالی زنده جان تخریب و ویران شده اند. آنچه که در این فاجعه از دید فنی قابل توجه است ساخت و ساز به شیوه سنتی و نامناسب، شکل‌گیری ساختمان‌هایی با اسکلت فلزی، اسکلت بتنی و دیوار باربر بدون طراحی در مقابل قوه زلزله است. نظر به بررسی‌ها انجام شده در روستاهای آسیب دیده ولسوالی زنده جان ساختمان‌ها را می‌توان به چهار دسته تقسیم بندی نمود. خانه‌های با ساخت و سازه سنتی (گلی) ساختمان‌های بنایی، ساختمان‌های بتنی و سازه‌های فلزی.

در تحقیق انجام شده خانه‌های گلی بخاطر عدم استحکام در مقابله قوه زلزله بیشتر از 95 فیصد تخریب گردیده که بیشترین تلفات را از خود به جای گذاشتن. ساختمان‌ها باطاق ضربی و دیوارهای باربر در رده دوم قرار گرفته که بیشترین آسیب را بعد از خانه‌ها گلی از خود بجا گذاشتن ولی خوشبختانه سقفها کمتری بر سر ساکنان فرود آمده و باعث حفظ جان انسان ها شده است.

در مناطق مورد مطالعه نیز ساختمان‌ها بتنی و سازه‌های فلزی به چشم میخورد که بعضی از این سازه‌های آسیب جدی دیده و تعداد اندکی بدون آسیب پایداری‌شان را حفظ نمودن.

در این تحقیق در باره آسیب‌شناسی ساختمان‌ها وخانه‌ها و دلیل آسیب‌های وارده بحث گردیده که نتایج مطلوبی را در پی داشته است. اینکه در این زلزله کمتر ساختمانی بدون آسیب باقی مانده است، بدون تردید نقص در برنامه‌ریزی، طراحی، محاسبات اجرا و نظارت هر یک به نوبه خود می‌توانند در این حادثه بزرگ نقش داشته باشند.